27 juny 2008

[27/06/2008] – Es protegeix el molí d’en Jordà (Santa Susanna)

L’Ajuntament de Santa Susanna ha aprovat la declaració de diversos elements de patrimoni arquitectònic del municipi com a Béns Culturals d’Interès Local (BCIL). Entre els edificis catalogats hi ha les restes del molí d’en Jordà, conegut també com a molí o de la Taverna, que va ser estudiat pelr Joan Bou i Jaume Vellvehí, membres del Grup d’Història del Casal. El seu treball fou publicat l’any 2003 amb el títol “Molrà el gra. Els molins de la Baixa Tordera” .
El molí d’en Jordà de Santa Susanna destaca sobretot per l’aqüeducte que conduïa l’aigua fins al molí, que conserva dues grans arcades que travessen el torrent del qual es subministra el molí forces metres més amunt. Cronològicament, cal situar-lo entre els segles XVII-XVIII.
És evident que gràcies a la publicació del treball de J. Bou i J. Velvehí, que ha esdevingut un veritable i imprescindible inventari d’aquest tipus de construccions pre-industrials a l’alt Maresme, s’ha començat a posar en valor aquest patrimoni arquitectònic, històric i antropològic.
D’altra banda, en la declaració com a Béns Culturals d’Interès Local (BCIL) que ha fet l’ajuntament de Santa Susanna, també hi ha inclòs altreselements com el Búnquer de costa de la Guerra Civil Espanyola, la capella del Sant Crist de Balasch, la paret d’en Ratés, la Torre i la Masia de Can Ratés, la capella de Santa Susanna, el conjunt format per Can Salvi i Mas Parera i la Torre de telegrafia òptica de Montagut. La declaració d’aquests elements s’emmarca dins del Projecte de Béns d’Interès Cultural i Patrimonials de Santa Susanna.